Το συγκινητικό κινηματογραφικό «αντίο» του Σταύρου Τσιώλη

Μήνυμα σφάλματος

  • Notice: Undefined index: taxonomy_term στην similarterms_taxonomy_node_get_terms() (γραμμή 518 του /home/vasileio/www/ganymede/sites/presspop.gr/modules/similarterms/similarterms.module).
  • Notice: Undefined offset: 0 στην similarterms_list() (γραμμή 221 του /home/vasileio/www/ganymede/sites/presspop.gr/modules/similarterms/similarterms.module).
  • Notice: Undefined offset: 1 στην similarterms_list() (γραμμή 222 του /home/vasileio/www/ganymede/sites/presspop.gr/modules/similarterms/similarterms.module).

Στην πρώτη προβολή της νέας ταινίας του «Γυναίκες που περάσατε από δω»

Μία μέρα πριν ολοκληρωθεί το φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τα φώτα συγκέντρωσε μια από τις ξεχωριστές μορφές του ελληνικού σινεμά. Ο Σταύρος Τσιώλης βρέθηκε το Σάββατο στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει την πρώτη προβολή της νέας του ταινίας «Γυναίκες που περάσατε από δω».

Μετά από δεκατρία χρόνια κινηματογραφικής σιωπής του Τσιώλη, η ταινία είχε από τον ίδιο αναγγελθεί ως η «αποχαιρετιστήρια» ταινία του. Αναμενόμενα συγκινητική λοιπόν η ατμόσφαιρα στο «Ολύμπιον» στην επίσημη «πρώτη» της ταινίας, ενώ ιδιαίτερο ήταν και το κλίμα, λίγες ώρες νωρίτερα, στη δημοσιογραφική προβολή της ταινίας. Αλλά όπου και να τη βλέπαμε, η συγκίνηση θα ήταν αναπόφευκτη, μια και η ταινία με την οποία ολοκληρώνεται η τριλογία του Τσιώλη για τις γυναίκες (μετά το «Παρακαλώ Γυναίκες μην Κλαίτε», 1992 και «Ας Περιμένουν οι Γυναίκες», 1998), κουβαλά το σύνολο της διαδρομής του κι έχει όλα τα στοιχεία τα οποία ανακαλύπτουν και οι νεότεροι θαυμαστές του, κυρίως μέσα από τα βίντεο με αποσπάσματα ταινιών του που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο.

Η ταινία «Γυναίκες που περάσατε από δω» είναι μια διαφορετική ταινία δρόμου, καθώς το ζευγάρι ων πρωταγωνιστών είναι ακίνητο. Ο Κωνσταντίνος Τζούμας και ο Ερρίκος Λίτσης υποδύονται ένα ζευγάρι φίλων που με το πρόσχημα μιας υποτιθέμενης αυτοσχέδιας καντίνας, φυλάνε τσίλιες μέχρι να ολοκληρωθεί μια αυθαίρετη κατασκευή, κάπου στην Αθήνα. Ο φόβος τους είναι μήπως περάσουν πολεοδόμοι που θα αντιληφθούν τη δουλειά και θα τους συλλάβουν.

Αντί για πολεοδόμοι, όμως, περνάνε μπροστά τους μορφές της αθηναϊκής μικροαστικής κοινωνίας, που ανταλλάσσουν μαζί τους ματιές, ιστορίες και διαλόγους που παραπέμπουν σε παλιότερες ταινίες του 80χρονου πλέον Τσιώλη, ο οποίος διατηρεί σταθερά το χιούμορ και το ιδιαίτερο ύφος του. Σταθερός ο Τσιώλης ακόμα και στον τρόπο που γύρισε την ταινία, καθώς αρνήθηκε τις ψηφιακές ευκολίες και χρησιμοποίησε εξ ολοκλήρου φιλμ 35mm, με την Kodak μάλιστα να επενδύει για πρώτη φορά σε ελληνική ταινία.

Οι ηθοποιοί της ταινίας δημιουργούν, μαζί με τους δύο πρωταγωνιστές, ένα μοναδικό μίγμα: Ο Αργύρης Μπακιρτζής και ο Τάκης Χρυσικάκος από την παλιότερη φουρνιά υποδέχονται τις επόμενες γενιές στα πρόσωπα της Ελένης Ουζουνίδου και της ακόμα νεότερης Έλλης Τρίγγου.

Εννοείται πως θέλουμε να έχει ήδη μετανιώσει ο Τσιώλης και να έχει αρχίσει να σχεδιάζει κάτι καινούριο. Κι έτσι να μην είναι όμως, θα μπορεί να καμαρώνει ότι με μια κινηματογραφική ματιά τόσο προσωπική, συνεχίζει –πενήντα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση με τον «Μικρό δραπέτη»– να ακούει νέους ανθρώπους να ψάχνουν και να επαναλαμβάνουν ατάκες και σκηνές από τις ταινίες του.

Ανδρέας Τσιλίρας

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
StumbleUpon icon