Χορεύοντας με την ματιά της Nelly's

Μήνυμα σφάλματος

  • Notice: Undefined index: taxonomy_term στην similarterms_taxonomy_node_get_terms() (γραμμή 518 του /home/vasileio/www/ganymede/sites/presspop.gr/modules/similarterms/similarterms.module).
  • Notice: Undefined offset: 0 στην similarterms_list() (γραμμή 221 του /home/vasileio/www/ganymede/sites/presspop.gr/modules/similarterms/similarterms.module).
  • Notice: Undefined offset: 1 στην similarterms_list() (γραμμή 222 του /home/vasileio/www/ganymede/sites/presspop.gr/modules/similarterms/similarterms.module).

Προηγήθηκε κατά πολύ της εποχής της και σφράγισε με την πρωτοποριακή οπτική και τέχνη της την παγκόσμια ιστορία της φωτογραφίας. Νelly’s η Ελληνίδα φωτογράφος που σημάδεψε την ιστορία της φωτογραφίας στον 20 αιώνα. Γεννημένη στο Αϊδινί της Μικράς Ασίας το 1899, η Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη περνάει τα μαθητικά της χρόνια στην Σμύρνη και 20 χρόνων πηγαίνει στην Δρέσδη να σπουδάσει ζωγραφική αλλα εκεί την κερδίζει η τέχνη της φωτογραφίας. Μετά την καταστροφή της Σμύρνης εγκαθίσταται στην Αθήνα όπου και αρχίζει να φωτογραφίζει πορτραίτα προσφύγων, όντας πρόσφυγας και η ίδια .

Η Nelly’s παρακολουθεί παράσταση στο Εθνικό Θέατρο μέ πρωταγωνίστρια την Mona Paeva πρωτη μπαλαρινα της Opera Comique και εντυπωσιάζεται .Την πείθει να ανέβει στην Ακρόπολη να την φωτογραφίσει .

«Θα μπορούσατε μήπως να ποζάρετε τελείως γυμνή;», τη ρωτάει εκεί, στον Iερό Bράχο, με τη γαλανόλευκη από πάνω τους να κυματίζει περήφανη στον καταγάλανο ουρανό. Όταν δημοσιεύονται οι φωτογραφίες το 1929 στο γαλλικό περιοδικό Ιllustration de Paris ξεσπά σκάνδαλο στην συντηρητική κοινωνία του μεσοπολέμου της Αθήνας.

"Διαμαρτύρομαι εν ονόματι των Ολυμπίων θεών, οι οποίοι, ως γνωστόν, όχι μόνο επερπατούσαν γυμνοί, αρσενικοί και θηλυκοί, αλλά και θεόγυμνοι ελατρεύοντο στους ναούς των ... ”. με αυτά τα λόγια ο Παύλος Νιρβάνας στην στήλη του στό «Ελέυθερο Βήμα» υπερασπίστηκε την νεαρή φωτογράφο.

Το σκάνδαλο δεν την πτοεί και δέχεται την πρόταση της Ουγγαρέζας χορεύτριας Νικόλσκα για μία ακόμα γυμνή φωτογράφιση στην Ακρόπολη ντυμένη αισθησιακά με αραχνοϋφαντα πέπλα. H Nelly’s αποθανατίζει την πανέμορφη χορεύτρια να κινείται αιθέρια με φόντο τον Παρθενώνα . Τα γυμνά της Ακρόπολης αλλάζουν την αντίληψη για την εμφάνιση του γυμνού σώματος .Πέρα από την εικαστική τους ποιότητα, αναγνωρίζουμε το αρχαιοελληνικό πνεύμα, το κάλλος, την αρμονία, την χάρη, την κίνηση.

Το όραμα του Άγγελου Σικελιανού καί της συζύγου του Εύας Πάλμερ για αναβίωση των Δελφικών Εορτών οδηγεί την Nelly’s στους Δελφούς .Έτσι το 1927 (στίς Α΄ Δελφικές Εορτές) και το 1930 (στίς Β Δελφικές Εορτές) θα αναβιώσει μέσα από τον φακό της τις παραστάσεις των αγγείων μέ τους σχηματισμούς του χορού από τις τραγωδίες του Αισχύλου .

Η Nelly’s φωτογράφησε τα αρχαία ελληνικά μνημεία με μεγάλη αγάπη και έντονη διεισδυτικότητα. Κατάφερε να αποθανατίσει την Ελλάδα της αρμονίας καί της ομορφιάς.

Έντυσε τον 20ό αιώνα με εικόνες που καταφέρνουν να διηγούνται το παρελθόν που είναι όμως πάντοτε παρόν .Η πλαστικότητα και η χάρη του ανθρώπινου σώματος στέκεται δίπλα στην απόλυτη αρμονία του Παρθενώνα .Είναι σαν να βγήκαν οι χορέυτριες από τον ναό γιά να δοξάσουν χορέυοντας τους θεούς .

Η Nelly’s πεθαίνει στις 17 Αυγούστου 1998 αφήνοντας ένα τεράστιο έργο καί την υπογραφή της στην παγκόσμια τέχνη της φωτογραφίας.

H χορεύτρια Mona Paeva στην Ακρόπολη. Αθήνα 1927

Η χορεύτρια Νικόλσκα στην Ακρόπολη. Αθήνα 1929

Nelly's

Η χορεύτρια Νικόλσκα στην Ακρόπολη. Αθήνα 1929

Οι δελφικές γιορτές του 1927 και 1930 Προμηθέας Δεσμώτης.

Χορός γυναικών.

Χορός οπλιτών.

Kορυφαία του χορού.

 

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
StumbleUpon icon